Helsefaglig Simulering

Helsefaglig simulering er praktisk trening for helsepersonell og omhandler alt fra individuell ferdighetstrening til flerfaglig teamtrening i akutte og komplekse situasjoner.

Treningen gir helsepersonell mulighet til å oppøve bedre kompetanse på pasientbehandling, uten at pasienten involveres i treningen. I simuleringen er pasienten en avansert treningsdukke eller en markør som responderer på den behandlingen som blir utført av deltagerne.

I helsefaglig simulering tilrettelegges treningen slik at deltagerne møter pasientsituasjoner som er realistiske og passe utfordrende. Treningsformen oppleves derfor relevant og nyttig. Eksempler på mål for treningen kan være å oppøve bedre teknikk ved prosedyrer eller pasientsamtaler, innføring av nye retningslinjer eller at kursdeltagerne vil bli bedre på tydelig kommunikasjon og god samhandling.

Helsefaglig simulering er en velegnet treningsform både til individuell trening så vel som til å trene store team. I fullskalasimulering trenes hele team i komplekse pasientsituasjoner. Teamet består av de som naturlig samhandler i den aktuelle situasjonen. Etter endt scenariospill møtes alle til debriefing hvor teamet reflekterer over hva som skjedde i scenarioet. Debriefingen ledes av en fasilitator.

Debriefingen er en strukturert samtale der teamet sammen gjennomgår hvilke utfordringer de møtte i scenarioet, hva som gikk bra og om de ser noe som kunne vært gjort på en bedre måte. Denne refleksjonen avrundes med at samtlige deltagere konkretiserer hva de har lært av treningsøkten og hvordan dette kan gjøre dem bedre i videre arbeid.

Målet for treningen er bedre pasientsikkerhet. Helsefaglig simulering bidrar til å øke kompetansen til den enkelte deltager samtidig som samhandlingen skaper kompetente team som vet hva som skal gjøres og på hvilken måte.

 

Professor David M. Gaba ved Stanford University School of Medicine har vært en pioner innen helsefaglig simulering og bidratt til å utvikle helsefaglig simulering til slik det er i dag. Han definerer simulering slik:

”Simulation is a technique, not a technology, to replace or amplify real experiences with guided experiences, often immersive in nature, that evoke or replicate substantial aspects of the real world in a fully interactive fashion”

Gaba, D.M. (2004) The future vision of simulation in health care. Qual Saf Health Care, 13, 2-10.